Sådan finder du optimale vinterhjul

Hvis du kører bil om vinteren, bør du også sørge for at få udskiftet sommerhjulene med vinterhjul.

Skifter du ikke til vinterhjul udsætter du både dig selv og dine medtrafikanter for fare. Vejret er omskifteligt, så selv hvis du tænker, du bare lader bilen stå, når vejret er skidt, løber du en risiko. Vejret kan hurtigt ændre sig, og pludselig er sommerhjulene ikke længere optimalt rustet til opgaven og udfordringerne på vejen, og du løber derfor en helt unødig risiko.

Hvis du ikke kører med vinterhjul, vil du ofte have 1-2 gange længere bremselængde, hvis der er vinterforhold på vejene, og samtidig er selve vejgrebet ringere, så bilen kan skride og være sværere at styre gennem eksempelvis sving. Omvendt er vinterhjul dog ringere på tør vej, når vejret ikke er koldt, og derfor bør man naturligvis skifte til sommerdæk igen om sommeren.

Når du køber vinterhjul er det naturligvis vigtigt, at du finder frem til de optimale modeller, så du er sikret, at din bil har de helt optimale betingelser. Der kan nemlig være forskel på, hvilke forhold hjulene kan klare, og derfor bør du naturligvis gøre det mest nødvendige forarbejde.

Hvad er særligt ved vinterhjul

Tidligere var vinterdæk ofte markant smallere end sommerdæk, men den løbende udvikling betyder, at de fleste vinterhjul har samme bredde som sommerdæk. Det betyder også, at du generelt er sikret en bedre og mere ensartet styring af bilen uanset vejrforhold.

Vinterhjul er af den såkaldte lameltype. Gummiet i dækkene på et vinterdæk er lavet på en måde, der sikrer, at det stadig har en rigtigt fin smidighed, når der er koldt vejr og frostgraderne rammer, og det betyder, det har et bedre greb i vejen.

Samtidig er mønstret også formet, så det i nogen grad er selvrensende. Det skyldes, at der om vinteren vil komme mere snavs i dækkene – blandt andet fordi det kommer op i mønstrene via sneen, og det ville naturligvis hæmme dækkenes ydeevne, hvis mønstret er fyldt med skidt og snavs.

Mærkninger af vinterhjul

For at sikre dig, at du får vinterhjul, der lever bedst muligt op til vinterens udfordringer, er det en god idé, at du holder øje med, om dækket har de mærkeordninger, der findes.

Det sker typisk via nogle mærkninger på siden af dækket, hvor du kan aflæse, om dækket har de rette specifikationer.

Du bør kigge efter tre symboler på siden af dækket. Dels M+S og desuden et bjergsymbol med et snefnug indeni. Slutteligt kan du også kigge efter EU’s sikkerheds- og miljømærke, men denne mærkning er dog ikke at finde på selve dækket.

M+S symbolet betyder, at dækket er produceret, så det kan klare sig i henholdsvis mudder og sne. M står således for ”Mud”, mens S står for ”Snow”. Bjergsymbolet med snefnugget indeni betyder, at dækket kan klare vinterens vejr. Er der kun mærket med M+S på et bestemt dæk, kan der således være tale om et helårsdæk, der altså også kan komme i problemer i vinterens føre, når vejret bliver koldt.

Vær opmærksom på, at helt nye biler fra november 2014 og frem skal have et automatisk system, der måler dæktrykket. Det hedder TPMS. Har din bil TPMS, kan dine vinterhjul derfor også have TPMS-funktionen. Det er dog ikke et krav, at ældre modeller får installeret systemet, så har du en ældre bil, bør du normalt ikke tænke over dette.

EU’s sikkerheds- og miljømærke vil i udgangspunktet ikke fremgå af selve dækket, men det fremgår i stedet via eksempelvis via markedsføringsmateriale. Mærkningen ser blandt andet på bremseegenskaber, hvor det er opdelt på en skala fra A til G, hvor A er bedst. Der bliver også målt energieffektivitet på samme skala, ligesom støjniveauet for dækket opgives efter lydmålinger, der er målt udefra. På den måde kan du altså se nogle indikationer for, hvor godt dækket er ud fra flere parametre.

Lovkrav i nogle lande

I Danmark er det ikke et formelt lovkrav, at man kører med vinterhjul om vinteren. Der skal dog være samme hjultype på alle hjul i bilen, så har du et vinterhjul, skal alle hjul være vinterhjul. I andre lande er der dog krav om vinterhjul, så hvis du skal til udlandet i bil om vinteren, bør du altid undersøge kravene til dine hjul i det pågældende land.

I Danmark er det i øvrigt også tilladt at køre med pigdæk, mens det kan være ulovligt i andre lande. Oftest er man dog bedre rustet til alle typer vejr med helt almindelige vinterhjul.

Læs mere om vinterdæk