Valg af dæk

Hos QuickPot forhandler vi udelukkende dæk fra de førende europæiske dækproducenter. Det har vi valgt at gøre fordi dækkene er det allervigtigste på en bil og vi ønsker ikke at gå på kompromis med kvaliteten, både af hensyn til din økonomi og din sikkerhed. Dækkene er din eneste direkte kontakt med vejbanen, og du bør derfor ligesom os, give dine dæk stor opmærksomhed.

Sådan læses et dæk:
Her kan du se hvad de forskellige tal og koder på dit dæk betyder:

Sådan læses et dæk


Et dæk er et komplekst produkt. Det består af en blanding af bl.a. kulstofmateriale, syntetisk polymer og naturgummi som er bygget op omkring stål- og kunstfibre. Det består af en slidbane og to dæksider.
Det er sammensætningen af komponeneterne, sammen med dækmønstret og dækkets dimensioner, der afgør dækkets egenskaber.

Vinterdæk er fremstillet af en særlig gummiblanding med et højere indhold af naturgummi og silika som gør at dækket forbliver blødere i kulde.
Et vinterdæk har et særligt dækmønster, som gør at dækket er rigtig god til at dræne vandet væk, og dermed nedsætte risikoen for akvaplaning. Desuden giver det et meget bedre vejgreb og trækevne i sne, fordi det har mange flere lameller end et sommerdæk.
Du kan ved +7 grader og derunder med fordel anvende vinterdæk.

Helårsdæk. Hvis du hovedsageligt kører i byen, hvor vejene er ryddede og saltede om vinteren, er helårsdæk et godt valg. Især hvis dit kørselsbehov er under 10.000 km om året. Fordelen ved helårsdæk er, at du slipper for besværet med at skifte fra sommerdæk til vinterdæk og omvendt. På veje fri for sne og is, bremser og styrer de fleste helårsdæk lige så godt som vinterdæk - faktisk er enkelte helårsdæk en del bedre.
Vi vil dog understrege, at vinterdæk om vinteren og sommerdæk om sommeren er det mest optimale og bedste valg.

Sommerdæk styrer og bremser også godt på tørre og våde veje, men så snart der er is og sne er styre- og bremseegenskaberne med sommerdæk markant dårligere. Og med den lunefulde danske vinter, hvor vejret og temperaturen hurtigt kan skifte, anbefaler vi, at du IKKE kører på sommerdæk i vinterhalvåret. Sommerdæk består af en gummiblanding som giver dækket de bedste egenskaber i varmt vejr (over +7°C). Udover at et sommerdæk har de bedste køreegenskaber og bremseegenskaber om sommeren, støjer de også mindre end vinterdæk og de giver en bedre brændstoføkonomi.
Desuden skal man være opmærksom på, at hvis man kører med vinterdæk om sommeren, vil disse ved en normal sommer temperatur blive slidt op til 20% hurtigere.

Husk

At tjekke dæktryk mindst hver 14. dag. Et korrekt dæktryk giver bedre sikkerhed så du både kører, manøverer og bremser optimalt. Et korrekt dæktryk, sikre at dine dæk holder længere og at du vil kunne kører flere kilometer pr. liter brændstof, uanset din kørestil. Er dit dæktryk 20% under det anbefalede dæktryk, vil dine dæk blive slidt op til 10% hurtigere og dit brændstofforbrug vil stige tilsvarende. Det anbefales endvidere, at ved kørsel med øget vægt, skal der desuden mere luft i dine hjul. Vejledning til dette findes som oftest i benzinklappen, i den ene dørstolpe eller instruktionsbog. Monter altid de bedste dæk på baghjulene - også selvom din bil er forhjulstrukken - det sikrer dig bedst mod udskridning.

At kontrollere dækmønstret - Loven kræver minimum 1,6 mm dækmønster, men mindre end 3 mm er ikke sikkert om vinteren. Og husk at der i flere lande stilles højere krav til mønstrets dybde. En jævnlig kontrol af dækmønstret vil sikre, at dine dæk ikke bliver slidt skævt, og at dine dæk holder længere. Skulle det vise sig, at dine dæk bliver slidt skævt, kan vi hos QuickPot hjælpe dig med at få lavet en udmåling på bilens styretøj, for at løse et evt. problem.

En vigtig faktor for et dæk er også dens alder. Vi anbefaler at du ikke kører på et dæk der er mere end 6 år gammel. Dette skyldes at når dækket når denne alder, begynder det at revne og sprække i overfladen og det vil herefter ikke være forsvarligt, at kører på det mere, grundet at dækkets sikkerhed bliver forringet.


Sitemap